راهنمای خرید سمعک

راهنمای خرید سمعک

راهنمای خرید سمعک :

حس شنوایی یکی از مهمترین حواس پنجگانه انسان است . محروم بودن از حس شنوایی فقط به مفهوم نشنیدن صدا نیست ، بلکه ماحصل این محرومیت ، موجب عدم دستیابی به بسیاری از تجربیات مفید و امید بخش زندگی فردی و اجتماعی شده تا جایی که ممکن است فرد را از مسیر موفقیت دور نماید . توجه به این مسئله ، که صحبت کردن امری اکتسابی است و انسان از راه شنیدن ، زبان محیط اطراف خود را فرا گرفته و سپس قادر به تکلم می گردد ، اهمیت ویژه این حس را نشان می دهد . لذا بدون شنیدن ، گفتار به وجود نخواهد آمد. نکته قابل تأمل این است که چطور می توانیم از ایجاد کم شنوایی و به دنبال آن عدم تکلم جلوگیری وپیشگیری کنیم .محروم بودن از حس شنوایی منجر به عوارض و عواقب جبران ناپذیری در تمامی مراحل زندگی می شود و می تواند مانع از موفقیت فرد در زندگی شخصی اش شود. بنابراین وجود کم شنوایی و عدم درمان آن، می تواند منجر به مشکلات بسیار زیادی در زندگی افراد شود.

کم شنوایی با کاهش کیفیت زندگی همراه است. بنابراین، درمان کم شنوایی تنها یک وجه از زندگی فرد کم شنوا را بهبود نمی دهد بلکه پیامدهای اجتماعی و حتی اقتصادی مثبتی را به ارمغان می آورد.

بهترین گزینه برای ارزیابی شنوایی و تشخیص راه کار مناسب جهت درمان کم شنوایی مراجعه به  متخصص شنوایی شناسی و ادیولوژیست می باشد.

پس از ارزیابی شنوایی توسط ادیولوژیست، متخصص شنوایی شناس درصورت تشخیص کم شنوایی و نوع کم شنوایی، مراجعه کننده را با روشهای درمانی آشنا می نماید.  برخی اختلالات شنوایی ، مانند اوتیت گوش میانی و گوش خارجی به وسیله دارو قابل درمان است ، اما برخی دیگر از اختلالات شنوایی ، مانند کاهش شنوایی حسی – عصبی  بوسیله دارو قابل درمان نیست و فرد باید در پروسه توانبخشی قرار گیرد . در تعریف ، توانبخشی عبارت است از مجموعه خدمات پزشکی ، اجتماعی ، روانی ، حرفه ای و آموزشی که به منظور باز توانی فرد اجرا می شود تا کارایی فرد به بالاترین حد ممکن برسد و بتواند به طور مستقل در جامعه زندگی کند .

با پیشرفتهای به عمل آمده در زمینه فن آوری ، در سالهای اخیر ، فراهم آوردن اطلاعات گفتاری به وسیله سمعک ، حتی برای کودکانی که مبتلا به شدیدترین میزان نقص شنوایی باشند نیز ممکن گردیده است .سمعکها مؤثرترین راهکار و بهترین تدبیر درمانی برای اغلب افراد مبتلا به کم شنوایی می باشند . خصوصیات الکترواگوستیکی سمعک ، باید با خصوصیات باقی مانده شنوایی فرد دارای  کم شنوایی ، تطبیق داده شده و سمعک برای گوش آن فرد تنظیم شود.

خرید سمعک یکی از مسائل مهم برای افرادی است که دارای مشکلات شنوایی هستند. این دستگاه های کمک شنوایی در انواع مختلف، با کارایی های متعدد و با بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا ساخته می شوند. از این رو هر کدام از آنها مناسب برای افراد کم شنوا، متناسب با نوع کم شنوایی آنها می باشد، لذا برای خرید آنها نیاز است تا جوانب مختلفی را مد نظر گرفت و ضروری است تا قبل از خرید، مشاوره ای برای انتخاب بهترین نوع سمعک متناسب با نوع و میزان کم شنوایی فرد صورت گیرد.

به منظور انتخاب تکنولوژی به کاررفته در سمعک، باید آگاهی از سن متقاضی سمعک، سبک زندگی،  وضعیت و نوع افت شنوایی او، مورد توجه قرار گیرد. شوایی شناس با در نظر گرفتن ادیوگرام، درصد تشخیص گفتار، میزان افت شنوایی، وضعیت سلامت پرده گوش، استخوانچه ها،اعصاب شنوایی، حلزون گوش و… تنها فردی است که می تواند در انتخاب سمعک به مراجعه کننده کمک نماید.

سمعک های امروزی نسبت به سمعک های قدیمی که فقط تقویت کننده ساده صدا بودند، تفاوت کرده و پیشرفت های زیادی پیدا کرده اند. سمعک های امروزی دارای مدارهای پیچیده ای هستند که بلندی صداها را بر اساس میزان کم شنوایی افزایش می دهند و منجر به تسهیل در برقراری ارتباط و انجام امور روزمره در افراد کم شنوا می شوند. سمعک ها منجر به بهبود شنوایی در محیط های آرام و همچنین محیط های پر سر و صدا می شوند.

سمعک های هوشمند دیجیتال آخرین سطح تکنولوژی سمعک های حال حاضر می باشند. این سمعک ها علاوه بر تقویت انتخابی صدا، قابلیت یادگیری دارند و در طول زمان نیازهای شنوایی فرد در محیط های مختلف شنیداری را یاد می گیرند و به صورت خودکار، برنامه و حجم صدای سمعک را تنظیم می کنند. سمعک های هوشمند دیجیتال، کیفیت صدای شفاف و نزدیک به صدای طبیعی به ویژه در محیط های شنوایی پر سر و صدا را ارائه می دهند. سمعک های هوشمند دیجیتال علاوه بر کیفیت صدای شفاف، دارای قابلیت های دیگری نظیر اتصال وایرلس، اتصال مستقیم به موبایل و در جدیدترین سمعک ها دارای قابلیت اتصال به اینترنت می باشند.

مهمترین نکته درخرید سمعک:

در خصوص خرید سمعک درنظر داشته باشید ، گرانترین‌ها همیشه بهترین‌ها نیستند.

راهنمای خرید سمعک برای کودکان:

از عوارض ناشی از کم شنوایی در کودکان، تأخیر در رشد طبیعی گفتار و زبان ، اختلالات تولیدی گفتار ، اختلال در روان بودن گفتار ، اختلال در صرف و نحو زبان ، اختلال در ارتباط گیری، اختلال عاطفی – رفتاری ، اختلال در تفکر ، تاخیر در رشد اجتماعی – فرهنگی ، اختلال در یادگیری و افت تحصیلی ، اختلال خواندن و نوشتن ، اختلال در حافظه شنیداری ، بروز ناتوانیهای درکی – شنیداری ، کاهش ذخیره لغات و …را میتوان نام برد.

در نتیجه تشخیص خرید سمعک مناسب در کودکان از اهمیت بیشتری نسبت به بزرگسالان  برخوردار است از این رو بهتر است تمامی آزمایش های الزامی برای این تشخیص انجام داده شود و بعد از آن سریعا برای خرید سمعک مناسب آنها اقدام شود.

راهنمای خرید سمعک از لحاظ تکنولوژی:

سمعکهای امروزی دارای ویژگیهای خاصی از قبیل سیستم کاهنده نویز، میکروفون‌های جهت‌دار، مدار حذف فیدبک و همچنین ارتباط وایرلس (بی‌سیم) بین سمعک گوش راست و چپ و اتصال بی‌سیم سمعک‌ها به سایر دستگاه‌های بلوتوث‌دار هستند که بر اساس نیاز کاربر سمعک و شرایط استفاده آن مورد انتخاب قرار می گیرند.

سمعکها از لحاظ تکنولوژی به سه دسته  Basic / Essential  / Premium  تقسیم بندی می شوند.

راهنمای خرید سمعک از لحاظ شکل ظاهری:

سمعک ها از لحاظ ظاهری انواع و مدل های مختلفی دارند که هر فردی متناسب با میزان کم شنوایی و البته شرایط فیزیکی گوش و سبک زندگی خود باید از میان سمعک ها، از نظر ظاهری گزینه ی مناسبی را با راهنمایی ادیولوژیست انتخاب نماید.

سمعک پشت گوشی:

سمعک های پشت گوشی BTE( Behind The Ear) در پشت لاله گوش قرار می گیرند و از طریق تیوب نازکی صدا را به داخل گوش انتقال می دهند. بعضی از مدلهای سمعک پشت گوشی، صدا را از طریق یک سیم ظریف به نام مینی رسیور به داخل کانال پوش هدایت می نمایند که به آنها اصطلاحا RIC( Receiver In the Canal)  می گویند.

برای کودکان تا دوسالگی به علت رشد کانال گوش، سمعک‌های پشت گوشی توصیه می شود.

سمعک داخل گوشی:

سمعک های داخل گوشی    ITE (In The Ear)نوعی از سمعک ها هستند که در آن تمام اجزای سمعک درون گوش قرار داده می شوند. سمعکهای داخل گوشی بر اساس سایز و شکل ظاهری به مدلهای (IIC / CIC / CS / CT )  تقسیم بندی می شوند.

سمعک وسیله ای است که برای استفاده نیازمند تنظیم با نرم افزار و دستگاه های پیشرفته است. تنظیم اشتباه و نامناسب سمعک علاوه بر اینکه به بهبود کم شنوایی کمکی نمی کند، حتی می تواند منجر به آسیب شنوایی و بدتر شدن شدت کم شنوایی شود.

تنها فردی که صلاحیت‌های لازم برای تجویز سمعک را دارد، شنوایی‌شناس است. بنابراین سمعک توسط شنوایی‌شناس (ادیولوژیست) تجویز می‌شود، فردی که در زمینه ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک تخصص دارد. شنوایی‌شناس ابتدا نوع و میزان کم شنوایی شما را با آزمون‌های شنوایی ارزیابی می‌کند.

انتخاب سمعک:

شنوایی شناس، بر اساس نتایج بدست آمده از آزمون‌های شنوایی، مشاوره و حتی ویژگی‌های آناتومی گوش، راه حل‌های مناسبی برای شما پیشنهاد می نماید تا با بهترین روش ممکن نیازهای شنیداری شما برطرف شود.

هنگامی که سمعک از نظر ظاهری و تکنولوژی انتخاب شد، به علت اینکه گوش هر فرد مانند اثر انگشت با فرد دیگری تفاوت دارد، ابتدا قالب‌گیری انجام می‌شود تا سمعک بهترین عملکرد را داشته باشد. بعد از آماده شدن قالب، سمعک متناسب با نیازهای شنیداری شما تنظیم و برنامه‌ریزی می‌شود.

نکات مهم در خرید سمعک :

  • قبل از مراجعه به ادیولوژیست جهت دریافت سمعک، به پزشگ گوش، حلق و بینی (ENT) مراجعه نمایید.
  • بهترین فردی که می‌تواند در تهیه و خرید سمعک مشاوره دهد، شنوایی‌شناس (ادیولوژیست) می‌باشد. شنوایی‌شناس فردی است که درزمینه شناسایی، تشخیص، توانبخشی و پایش بیماری‌های دستگاه شنوایی و دهلیزی گوش تخصص دارد. ارزیابی، تجویز و تنظیم سمعک، بر عهده شنوایی‌شناس می‌باشد.
  • انتخاب مناسب ترین سمعک به عوامل متعددی همانند نوع و میزان کم شنوایی، سن، مهارت های دستی و بینایی، میزان امتیاز درک گفتار، تکنولوژی سمعک، سبک زندگی، نیازهای فردی و میزان بودجه افراد بستگی دارد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *