راهنما خرید باتری سمعک

راهنمای خرید باتری سمعک

راهنمای خرید باتری سمعک:

منبع تغذیه و راه انداز سمعک،  باتری سمعک است. سمعک ها مانند هر وسیله الکترونیکی دیگر برای عملکرد خود نیاز به انرژی دارند که باتری سمعک این نیاز را برطرف میسازد. نوع و برند کارخانه تولید کننده باتری در سلامت و کارکرد سمعک بسیار اهمیت دارد به گونه ای که باتری های بی کیفیت می توانند سمعک  را دچار آسیب نمایند. نحوه عملکرد باتری با توجه به ولتاژ، ظرفیت، اندازه آن، امپدانس الکتریکی و اندازه آن از نظر فیزیکی و همچنین حداکثر جریانی که می توانند پشتیبانی کنند با هم متفاوت است.

تنها محل مورد تایید خرید سمعک و باتری کلینیک های شنوایی شناسی هستند. برای عملکرد بهتر باتری سمعک، همیشه آن‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری نمایید. محیط‌های گرم و مرطوب باعث کوتاه‌تر شدن طول عمر باتری می‌شوند. استفاده از باتری های نامرغوب و نامناسب باعث خرابی سمعک خواهند شد.

در حال حاضر باتری های سمعک در چهارسایز 10 ، 13، 312 و 675 تولید می شوند که بر اساس نوع سمعک (داخل گوشی و پشت گوشی)، اندازه و ابعاد سمعک، قدرت خروجی سمعک و مشخصات فنی آن مورد استفاده قرار می گیرند. در گذشته باتری سایز 5 نیز تولید میشده است که با توجه به افزایش کارایی و امکانات سمعکها، پاسخگوی عملکرد بیش از یک روز سمعکها نخواهد بود وباید بصورت روزانه تعویض شود و به همین خاطر کارخانه های ساخت سمعک از باتری های سایز 5 در تولیدات خود استفاده نمی نمایند.

بسته ‌بندی باتری های سمعک با توجه به رنگ‌بندی خاصی کُدگذاری شده اند و به صورت حلقه هایی که در آنها 6 عدد باتری سمعک موجود است توزیع می شوند . این کدگذاری رنگی به صورت استاندارد برای همه برندهای باتری سمعک در تمام دنیا یکسان می باشد.

  • باتری سمعک سایز 5 – برچسب قرمز
  • باتری سمعک سایز 10 – برچسب زرد
  • باتری سمعک سایز 312 – برچسب قهوه‌ای
  • باتری سمعک سایز 13 – برچسب نارنجی
  • باتری سمعک سایز 675 – برچسب آبی

[cta id=’17311′]

انواع باتری سمعک

  • باتری یک بار مصرف
  • باتری قابل شارژ
باتری یک بار مصرف:

سالها قبل، در کارخانه های تولید باتری برای تولید باتریهای سمعک از مقدار کمی عنصر جیوه استفاده میشده است که بدلیل جلوگیری از  آلودگی محیط زیست تولید آن متوقف شده است. هم اکنون متداولترین نوع باتری‌سمعک باتری های یک بار مصرف از نوع Zinc-air ( روی – هوا ) هستند.

از آنجایی که باتری های ( روی – هوا ) به وسیله هوا فعال میشوند در کارخانه سازنده باتری سمعک، لیبلی جهت  محافظت روی آنها نصب میشود که از ورود هوا به داخل آن جلوگیری شود و تا زمان استفاده غیر فعال بماند. هر زمان که کاربر سمعک تصمیم به استفاده از باتری‌سمعک نماید با برداشتن لیبل محافظ، هوا بر روی عنصر روی اثر گذاشته و آن را فعال می نماید بنابراین برای اینکه باتری ( روی – هوا ) بهترین عملکرد را داشته باشد کاربر باید بعد از برداشتن لیبل محافظ یک دقیقه باتری سمعک را در مجاورت هوا قرار دهد تا باتری فعال گردد.

گذاشتن مجدد لیبل باتری روی آن مانع فعالیت و خالی شدن باتری نمیشود و این عمل بی فایده است.

نکته مهم : بهتر است باتری‌سمعک را در جای خشک و خنک نگهداری نمایید و از گذاشتن باتری در یخچال خودداری نمایید  زیرا رطوبت داخل یخچال علاوه بر کاهش طول عمر باتری، باعث آسیب به دستگاه سمعک نیز میشود.

باتری قابل شارژ سمعک:

باتری های قابل شارژ معمولا برای سمعک های پشت گوشی مورد استفاده قرار می گیرند. باتری سمعک‌ قابل شارژ را می‌توان به طور منظم شارژ نمود که شامل  دومدل باتری، با قابلیت تعویض و باتری غیر قابل تعویض می باشند.

باتری قابل شارژ با قابلیت تعویض :

باتری قابل شارژ سمعک که  امکان تعویض شدن دارد در نسلهای خاصی از سمعک استفاده میشود که معمولا در دو سایز 13 و 312 تولید شده اند . در سمعکهایی که امکان استفاده از باتری قابل تعویض شارژی در آنها موجود است  کاربر سمعک میتواند این نوع باتری سمعک  را  تا پایان تاریخ انقضا آن به صورت مداوم از طریق دستگاه مخصوصی شارژ نماید و در صورت عدم دسترسی به شارژر میتواند باتری یک بار مصرف را در سمعک خود جایگزین نماید. استفاده از این نوع باتری منوط به مدل سمعک می باشد.

باتری  قابل شارژ غیر قابل تعویض:

این مدل باتری به مانند باتری های موبایل در داخل پوسته سمعک تعبیه شده اند که معمولا از جنس لیتیوم- یونی هستند که امکان تعویض و یا جابجایی آنها برای کاربر وجود ندارد. باتریهای فوق به صورت القایی و توسط دستگاه شارژر مخصوص هر سمعک، شارژ می شوند و بنا به مدل و نوع سمعک زمان مدت استفاده آنها متغییر است. در حال حاضر بعضی از مدلهای سمعکهای برند سیگنیا و رکستون و ادیو سرویس با این قابلیت تولید شده اند که بدلیل کاهش هزینه خرید باطری برای کاربران سمعک، با استقبال بسیار زیادی در جهان  روبرو شده اند.

 طول عمر باتری سمعک:

طول عمر باتری‌ یک بار مصرف، با توجه به تکنولوژی ساخت باتری و ظرفیت درونی آن، همچنین ساعات استفاده از سمعک و مدت زمان استفاده از لوازم جانبی مانند ریموت کنترل و مدت زمان اتصال به موبایل 4 الی 10 روز می باشد.

برای آگاهی از وضعیت و باقیمانده عمر باطری می توان از تستر باتری استفاده نمود.

آگاهی بخشی:

باتری سمعک را از دسترس کودکان دور نگه دارید زیرا باتری حاوی مواد شیمایی خطرناکی است که در صورت بلعیده شدن، باید فورا به پزشک مراجعه شود. رها شدن باتری سمعک در محیط زیست می تواند بسیار خطرناک باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *