مراحل تجویز سمعک

مراحل تجویز سمعک

تجویز سمعک دارای 4 مرحله است :

  1. ارزیابی شنوایی

  2. مشاوره و انتخاب سمعک

  3. قالب گیری

  4. تنظیم و تحویل سمعک

فرد کم شنوایی که با هدف دریافت سمعک مراجعه می کند ، ابتدا از نظر شنوایی ارزیابی شده(‌ ادیومتری ) و پس از مشخص شدن میزان کم شنوایی،‌ مشاوره آغاز می شود. لازم به ذکر است تمام این مراحل توسط ادیولوژیست (متخصص شنوایی شناسی) انجام می شود. در مرحله مشاوره به فرد کاندید استفاده از سمعک این امکان داده می شود تا علاوه بر آشنایی با سمعک های مختلف، ‌انتخاب نهایی را انجام داده و بهترین سمعک متناسب با وضعیت شنوایی،‌ سلیقه، بودجه، سن و نیاز ارتباطی خود را برگزیند.

ارزیابی های شنوایی

برای تجویز سمعک مناسب دانستن اطلاعات دقیق شنوایی ضرورت دارد این اطلاعات شنوایی شامل نوع و میزان کم شنوایی و سلامت دیگر بخش های گوش و پرده ی تمپان است .

برای توضیح بیشتر لازم است بگوییم که برای افراد با افت شنوایی انتقالی معمولا سمعک تجویز نمی شود و با راهکار هایی از قبیل شستشوی گوش ، دارو ها و جراحی ها افت شنوایی را درمان می کنند اما در انواع افت شنوایی حسی –عصبی که درمان افت شنوایی امکان پذیر نیست تجویز سمعک صورت می گیرد.

دانستن میزان دقیق افت شنوایی هم از این نظر اهمیت دارد که هر سمعکی تا اندازه ی مشخصی می تواند صدا را تقویت کند و به طور مثال اگر فردی افت شنوایی شدید داشته باشد (یعنی صداهای کمتر از 70 دسیبل را نمی شنود) نباید برای او سمعکی تجویز کرد که نمی تواند شدت صدا را به 70 دسیبل برساند.

برای تشخیص نوع و میزان افت شنوایی در بزرگسالان معمولا از ارزیابی تن خالص استفاده می شود و اطلاعات هر گوش را فرکانس به فرکانس بررسی می کند.
همچنین بررسی سلامت دیگر بخش های سیستم شنوایی و پرده ی تمپان هم ضروری است چرا که در صورت وجود اختلال در هر کدام از این بخش ها ، قبل از تجویز سمعک باید اقدامات لازم جهت رفع آن مشکل صورت پذیرد.

[cta id=’17311′]

اگر متخصص شنوایی که سمعک را تجویز می کنند باید استفاده کنندگان را در صورت بروز شرایط زیر به پزشک ارجاع دهند:

دفورمیته (ناهنجاری ها و بد شکلی ها) مادرزادی یا ناشی از تروما مشهود در گوش

ترشح فعال از گوش در طی 3 ماه گذشته

کاهش ناگهانی یا پیشرونده در شنوایی در سه ماه گذشته

شکایت از سرگیجه یا وزوزگوش

کاهش شنوایی یکطرفه که بطور ناگهانی بروز کرده و یا اینکه در طی 3 ماه گذشته رخ داده باشد.

شکاف هوایی – استخوانی  15 دسیبل یا بیشتر در فرکانس 500٬ 1000 و 2000 هرتز در اودیومتری

تجمع غیر عادی سرومن یا اجسام خارجی در مجرای خارجی شنوایی

درد یا ناراحتی در گوش

مشاوره ی سمعک

به غیر از نوع و میزان افت شنوایی و سلامت دیگر بخش های گوش و پرده ی تمپان عواملی نظیر سن ، بیماری ها و اختلالات زمینه ای ، سلیقه ی افراد ، بودجه و ….. موثر هستند.

بسیاری از افراد به ظاهر سمعک توجه ویژه ای دارند و دوست ندارند که سمعک آن ها معلوم باشد .

شنوایی شناس با دانستن این موضوع در صورت امکان سمعکی را به بیمار پیشنهاد می دهد که تا حد زیادی کوچک باشد و دید نداشته باشد.

در حالیکه برخی دیگر مدلهای بزرگتر را ترجیح می دهند که راحت تر بتوانند آنها را تمیز کنند.سمعک ها در انواع مختلف و با قابلیت های متعددی تولید شده اند بدیهی است که هرچه سمعکی قابلیت های بیشتری داشته باشد قیمت بالاتری هم خواهد داشت .

شنوایی شناس با بررسی بودجه ی شما مناسب ترین سمعک را به شما پیشنهاد می دهد

[cta id=’17303′]

قالب گیری

بعد از انتخاب سمعک نوبت به قالب گیری می رسد .

شکل درون گوش افراد با یکدیگر متفاوت است و برای اینکه سمعک به درستی روی گوش قرار بگیرد باید قالب آن دقیقا هم اندازه و هم شکل مجرای گوش باشد به همین علت قالب گیری انجام می شود.

تنظیم و تحویل سمعک

بعد از ساخت قالب اصلی و آماده شدن سمعک، مرحله تنظیم ( Fitting) انجام می شود.تنظیم سمعک های آنالوگ با استفاده از تریمر های نصب شده روی سمعک صورت می پذیرد.

تنظیم سمعک های قابل برنامه ریزی و دیجیتال به وسیله نرم افزارکامپیوتری انجام می شود. سمعک تنظیم شده بر روی گوش فرد گذاشته شده تا وضعیت شنوایی وی با سمعک بررسی می گردد. در مرحله آخر شیوه استفاده از سمعک شامل نحوه جاگذاری قالب و سمعک، روشن-خاموش کردن سمعک،تعویض باطری،تمیز کردن قالب سمعک های پشت گوشی یا محافظ جرم سمعک های داخل گوشی و…. به طور کامل به فرد مذکور آموزش داده می شود.

به‌خاطر داشته باشید که چند روز طول می‌کشد تا فرد به سمعکش عادت کند. بعد از چند روز استفاده از سمعک در محیط‌های مختلف و سازگاری با سمعک توصیه می‌شود که برای تنظیمات اصلاحی دوباره به شنوایی‌شناس مراجعه کند. این جلسه مهم است، برای این‌که شنوایی‌شناس می‌تواند به سوالات فرد پاسخ دهد.

کل این مراحل در 2 الی 3 جلسه انجام می‌شود. بعد از این جلسات بهتر است فرد برای معاینه و بررسی سمعکش سالی یک‌بار به شنوایی‌شناس مراجعه کند.

حتما متوجه شده اید که تجویز سمعک تا چقدر مهم و پیچیده است شما باید اطلاعات دقیقی از خودتان به شنوایی شناس ارائه دهید تا وی بتواند مناسب ترین سمعک را برای شما انتخاب کند .

درست همانطور که یک لباس خاص باعث می شود بهترین ظاهر خود را به دست آورید و اعتماد به نفس داشته باشید ، سمعک مناسب هم به توانمندی و روحیه ی شما بسیار کمک می کند .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید