سوت کشیدن گوش

سوت کشیدن گوش

سوت کشیدن گوش

وزوز یا سوت کشیدن گوش مشکلی است که اگر به طور مداوم تکرار شود، نگران کننده و نشان دهنده وجود بیماری در بدن است.
در اصل خود وزوز گوش بیماری نیست که به دنبال درمان و رفع آن باشیم بلکه نشان دهنده و علامتی از یک بیماری در بدن می تواند باشد مانند کم شنوایی!

وزوز گوش به شنیدن صدایی آزاردهنده در یک یا هر دو گوش گفته می‌شود که منبع خارجی ندارد و فرکانس‌های متفاوتی مانند زنگ زدن، صدای باد، غرش، سوت و … دارد. وزوز گوش گاهی کوتاه مدت بوده و سریعا برطرف می‌شود، اما برخی مواقع نیز تداوم دارد و باعث اختلال زندگی فرد می‌شود و نشانه‌ای از یک بیماری است.

وزوز گوش می تواند دائمی، موقت و یا ضربان دار باشد.

کم شنوایی علت اصلی و عمده وزوز گوش

انواع و درجات مختلفی از کم شنوایی می تواند با وزوز گوش و سوت کشیدن گوش همراه باشد.

وزوز گوش به علت جرم گرفتن گوش‌ها
جرم گوش آلودگی‌ها را به دام می‌اندازد و از مجرای گوش محافظت می‌کند. اما اگر جرم گوش انباشته شود می‌تواند به پرده گوش آسیب بزند و موجب کاهش شنوایی و شنیده شدن سوت در گوش شود.

عفونت گوش از علت‌های وزوز گوش
در هر بخش مسیر سیستم شنوایی، اگر اختلالاتی مانند عفونت گوش به وجود آید باعث شنیده شدن صدای سوت یا وزوز در گوش خواهد شد.

سخت شدن پرده و استخوان‌های گوش
سیستم شنوایی انسان از گوش خارجی، میانی و داخلی تشکیل شده است و در هرجای مسیر سیستم شنوایی اختلالاتی مانند سخت شدن پرده و استخوان‌های گوش به وجود آید باعث شنیده شدن صدای سوت یا وزوز در گوش خواهد شد.

آسیب‌های حلزون شنوایی و پیر گوشی
شایع‌ترین علل بروز این صدا آسیب‌های حلزون شنوایی است. کاهش شنوایی در سنین پیری و ۶۰ سال به بالا نیز سبب وزوز و سوت کشیدن گوش می‌شود.

اسپاسم(گرفتگی) عضلات گوش داخلی

عضلات موجود در گوش داخلی می توانند دچار اسپاسم شوند که این موضوع می تواند منجر به وزوز گوش ، افت شنوایی و احساس پر بودن در گوش شود. گاهی اوقات اسپاسم عضلات گوش داخلی ، می تواند در اثر بیماریهای عصبی ، از جمله مولتیپل اسکلروزیس (MS) ایجاد شود.

اختلال عملکرد شیپور استاش

از دست دادن مقدار قابل توجهی از وزن ، بارداری و پرتودرمانی بعضی اوقات می تواند باعث اختلال در شیپور استاش شود. در صورت اختلال شیپور استاش عمل تهویه هوای گوش میانی به خوبی انجام نمی شود و احساس پری در گوش ایجاد می شود .

سوت کشیدن گوش به دلیل برخی از بیماری‌ها
برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، اختلالات تیروئید و بیماری مِنییِر موجب اختلال در گوش می‌شوند و سبب شنیده شدن وزوز گوش می‌گردند.

مصرف برخی دارو ها می تواند باعث وزوز گوش ‌شود
بعضی از فرآورده‌های دارویی نیز در ایجاد وزوز گوش یا تشدید این عارضه مؤثرند، دارو‌های ضد التهاب ها، آنتی بیوتیک ها، دارو‌های مسکن، دارو‌های ضد افسردگی، الکل و آسپرین و داروهای شیمی درمانی از این موارد هستند. که ممکن است اثرات آنها طولانی و دائمی یا موقت باشد.

سوت کشیدن مدام گوش می تواند نشانه ای از تومور باشد
این صدا زنگ خطری در خصوص تومورهاست که باید برای درمان به پزشک مراجعه نمود. هر توموری که به رگ‌های خونی در ناحیه‌ی سر و گردن فشار وارد کند، می‌تواند موجب وزوز گوش شود.

همچنین تومور عصب شنوایی که نوعی تومور غیرسرطانی و خوش خیم است و معمولا در یک گوش بروز می‌کند و روی عصب جمجمه‌ای رشد می‌کند نیز موجب سوت کشیدن گوش می‌شود؛ توجه داشته باشید که هر سوت کشیدنی خبر از تومور نمی دهد و این مسئله تنها با عکسبرداری و بررسی‌های دقیق پزشکی و آزمایشات شنوایی ثابت می‌شود.

تومور مغزی از علل سوت کشیدن گوش
سوت کشیدن گوش به علت افزایش یا کاهش فشار خون (اختلالات عروقی)
افزایش و کاهش فشار خون در برخی مواقع موجب شنیده شدن صدای سوت از گوش می‌شود. همچنین عوامل افزایش دهنده‌ی فشار خون مانند استرس، الکل و کافئین نیز موجب شنیده شدن صدای وزوز گوش می‌شوند..

سوت کشیدن گوش به علت بدخوابی و اختلالات عصبی
بدخوابی و اختلالات عصبی بر سیستم شنوایی تاثیر گذار خواهد بود و باعث ایجاد صدا در سر می‌شود.

وزوز گوش به علت استرس و اضطراب
گاهی اوقات قرار گیری در وضعیت‌های اضطراب آور موجب شنیده شدن صدای وزوز از یک گوش یا هر دو می‌شود که اگر این موقعیت تغییر نماید احتمالا سوت کشیدن گوش نیز از بین می‌رود.

وزوز و سوت کشیدن گوش به دلیل استرس
آسیب‌های سر و گردن از علت‌های سوت کشیدن گوش
آسیب‌های سر و گردن تاثیر زیادی بر روی شنوایی دارد وعملکرد گوش داخلی، اعصاب شنوایی و عملکرد‌های مغزی مرتبط با شنوایی را مختل می‌کند و سبب وزوز در گوش می‌گردد.

تصلب شرائین یکی از علل وزوز گوش                                                                                        
در برخی از موقع با افزایش سن، رگ‌های خونی اصلی در مجاورت گوش میانی و داخلی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و تجمع رسوبات افزایش می‌یابد در نتیجه موجب شنیده شدن صدای وزوز در هردو گوش می‌شود.

آلودگی صوتی شایعترین علت وزوز گوش
یکی از شایع‌ترین علت وزوز گوش، قرار گرفتن در معرض صدای بلند است. افرادی که با وسایل یا در مکان‌های پرسروصدا کار می‌کنند، در معرض این خطر قرار می‌گیرند.

رشد استخوان گوش میانی از علل وزوز گوش
رشد غیرطبیعی استخوانچه گوش میانی که از ۳۰ سالگی شروع می‌شود، به از دست دادن شنوایی و وزوز گوش منجر می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید