سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند

اگر شما یکی از افرادی هستید که به کم شنوایی دچارید ممکن است این سوال را داشته باشید که آیا سمعک می‌تواند به بهبود شنوایی شما کمک کند یا خیر. اگرچه سمعک نمی‌تواند شنوایی طبیعی را بازیابی کند اما می‌تواند توانایی شنوایی شما را تقویت کند و همچنین کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشد. برای افرادی که به کم شنوایی دچار هستند سمعک اغلب بهترین گزینه برای اصلاح کم شنوایی غیرقابل‌درمان و ازسرگیری زندگی عادی است. در حال حاضر، سمعک‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه با آن‌ها و همچنین مزایای این وسیله آشنا می‌شوید.

  • سمعک چیست؟

اگر به کم شنوایی دچار هستید پزشک ممکن است یک وسیله الکترونیکی کوچک به نام سمعک که باید پشت یا در داخل گوش قرار دهید را به شما توصیه کند. به گفته موسسه ملی ناشنوایی و اختلالات ارتباطی (NIDCD)، دستگاه سمعک ارتعاشات صوتی واردشده به گوش را شدت می‌بخشد و به بهبود شنوایی و درک گفتار کمک می‌کند. سمعک‌ها صرف‌نظر از اینکه از چه نوعی هستند از سه قسمت تشکیل می‌شوند:

  • میکروفون
  • تقویت‌کننده
  • بلندگو

صدا از طریق میکروفون حرکت می‌کند و سپس به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شود. این سیگنال‌ها به سمت تقویت‌کننده که قدرت سیگنال را افزایش می‌دهد می‌روند. سپس، تقویت‌کننده سیگنال‌ها را از طریق بلندگو به گوش ارسال می‌کند.

[cta id=”17303″ vid=”0″]

سمعک‌ها چگونه به افراد کم‌شنوا کمک می‌کنند؟

سمعک‌ها صداهای ورودی به گوش را تقویت می‌کنند. این دستگاه‌ها به‌خصوص برای افرادی تجویز می‌شوند که به کم شنوایی حسی عصبی دچار هستند. در کم شنوایی حسی عصبی، برخی از سلول‌های مویی ریز گوش داخلی آسیب می‌بینند. سلول‌های مویی سالمی که باقی مانده‌اند صدایی که توسط سمعک دریافت شده را برمی‌دارند و آن را به‌عنوان سیگنال‌های عصبی از طریق عصب شنوایی به مغز ارسال می‌کنند.

برای افرادی که به شنوایی خفیف تا متوسط دچار هستند سمعک‌های استاندارد، سمعک‌های بسیار مناسبی‌اند. سمعک‌های پاور اغلب برای افرادی استفاده می‌شوند که به کم شنوایی شدید تا عمیق دچار هستند زیرا در این افراد باتری‌های سمعک به انرژی بیشتری احتیاج دارند. عملکرد سمعک فراتر از تقویت صداست. شنوایی یک فرایند عصبی پیچیده است که موجب ارتباط میان شما و جهان می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که سمعک دارای مزایای متعددی برای سلامتی است که از میان آن‌ها می‌توان به کاهش احساس تنهایی، تاخیر در شروع زوال عقل، بهبود کیفیت زندگی و افزایش احساس امنیت اشاره کرد.

سمعک‌ها چند نوع هستند؟

سمعک‌ها بسته به محل قرارگیری، نحوه عملکرد و ویژگی‌های خاصی که دارند متفاوت هستند. در ادامه با چهار نوع اصلی سمعک آشنا می‌شوید.

سمعک‌های پشت گوش (BTE)

سمعک‌های پشت گوش همانطور که از نامشان مشخص است در پشت گوش قرار می‌گیرند و با یک لوله شفاف به قالب گوش متصل می‌شوند. قطعات این دستگاه که شامل محفظه باتری، میکروفون و کنترل‌ها می‌شوند همگی در یک محفظه قرار دارند که آن محفظه در پشت گوش است. این سبک از سمعک برای کم شنوایی خفیف تا عمیق مناسب است.

سمعک‌های پشت گوش به‌راحتی قابل نگهداری و تمیز شدن هستند و همچنین استحکام خوبی دارند. بر اساس گفته سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده آمریکا، این سمعک‌ها برای کودکان توصیه می‌شوند زیرا همزمان با رشد قالب گوش، قابل‌استفاده هستند. این سمعک ازآنجایی‌که در پشت گوش قرار می‌گیرد مجرای گوش را باز می‌گذارد. گاهی اوقات درصورتی‌که جرم گوشتان معمولا زیاد است یا مستعد این مسئله هستید سمعک پشت گوش برای شما مناسب‌تر است.

سمعک داخل کانال (ITC)

سمعک داخل کانال یک صدف پلاستیکی سبک است که در داخل کانال گوش قرار می‌گیرد. این سمعک‌ها به دلیل راحتی و استفاده آسانی که دارند شناخته‌شده هستند. بااین‌حال، ازآنجایی‌که سمعک‌هایی کوچک هستند استفاده از آن‌ها برای برخی افراد سخت‌تر است. سمعک داخل کانال برای افرادی که دچار کم شنوایی متوسط تا شدید هستند مناسب است اما برای کم شنوایی عمیق توصیه نمی‌شود.

سمعک داخل گوش (ITE)

سمعک‌های داخل گوش کمی بزرگتر از سمعک‌های داخل کانال هستند اما استفاده از آن‌ها آسان است. قسمت‌های سمعک در داخل یک صدف قرار دارند که بخش بیرونی گوش را پر می‌کند. یکی از مزایای این سمعک‌ها قابلیت نصب تله کویل است. تله کویل به شما این امکان را می‌دهد که برخلاف میکروفن، صدا را از طریق مدار سمعک دریافت کنید. همچنین در هنگام صحبت با تلفن، صداها را راحت‌تر می‌شنوید. سمعک‌های داخل گوش برای افرادی که به کم شنوایی خفیف تا شدید مبتلا هستند مناسب است.

سمعک گیرنده در کانال (RIC)

در سبک سمعک گیرنده در کانال، گیرنده در داخل کانال گوش قرار می‌گیرد. لوله آن تقریبا نامرئی است و گیرنده بسیار کوچک است. این سمعک‌ها کوچکتر از سمعک‌های پشت گوش هستند و برای کم شنوایی خفیف تا متوسط مناسب‌اند.

[cta id=”17311″ vid=”0″]

سمعک‌های آنالوگ چه تفاوتی با سمعک‌های دیجیتالی دارند؟

نحوه عملکرد سمعک‌های آنالوگ و دیجیتالی با یکدیگر متفاوت است. هردوی این سمعک‌ها امواج صوتی را تبدیل می‌کنند اما هر یک از آن‌ها روش متفاوتی برای این کار دارند. در ادامه با تفاوت میان آن‌ها آشنا می‌شوید.

سمعک‌های آنالوگ

در سمعک آنالوگ، امواج صوتی به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌گردند و سپس این سیگنال‌ها تقویت می‌شوند. به‌طورکلی، این سمعک‌های نسبت به سمعک‌های دیجیتالی ارزان‌ترند اما استفاده از آن‌ها به اندازه سمعک‌های دیجیتالی رایج نیست.

سمعک‌های دیجیتالی

در سمعک دیجیتالی امواج صوتی به شکل دودویی یا کدهای عددی تبدیل می‌گردند و سپس این کدها تقویت می‌شوند. متخصص شنوایی‌سنج می‌تواند این دستگاه سمعک را طوری برنامه‌ریزی کند که برخی فرکانس‌ها بیشتر از بقیه تقویت شوند. این امر به‌خصوص برای افرادی مناسب است که می‌خواهند سمعک را با نیازهای شخصی خود تطبیق دهند.

 

چه امکانات اضافه‌ای را می‌توان برای سمعک در نظر گرفت؟

آنچه در انتخاب سمعک اهمیت زیادی دارد سبک و نوع آن است. بااین‌حال، ویژگی‌های دیگری را نیز می‌توان در هنگام انتخاب در نظر گرفت که عبارت‌اند از:

  • تله کویل
  • کاهش نویز
  • میکروفون جهت‌دار
  • قابل شارژ بودن باتری‌ها
  • مناسب بودن خروجی صدا
  • کنترل از راه دور

زمان آزمایشی

اگر برای اولین بار است که از سمعک استفاده می‌کنید یا نوع جدیدی از آن را انتخاب کرده‌اید مهم است که در مورد داشتن امکان دوره آزمایشی از فروشنده سوال کنید. بسیاری از تولیدکنندگان یک دوره آزمایشی 30 روزه را برای سمعک در نظر می‌گیرند. بااین‌حال، ممکن است این کار برای برخی افراد موجب هزینه‌های غیرقابل‌بازگشت شود. بنابراین، مهم است که در این مورد نیز از فروشنده سوال کنید.

  • ضمانت‌نامه

ویژگی دیگر مدت‌زمان ضمانت و شرایط آن است. قبل از خرید، راهنمای سمعک را بخوانید و سوالاتتان را از فروشنده بپرسید. در صورت تمایل، می‌توانید برای تمدید ضمانت‌نامه اقدام کنید.

  • تعمیرات و تنظیمات

حتما در مورد تعمیرات و تنظیمات سمعک سوال کنید. آیا متخصص شنوایی‌سنجی که از آن سمعک خریده‌اید تنظیمات یا تعمیرات رایگان انجام می‌دهد؟ به چه مدت؟ ممکن است سمعکی که پشتیبانی مداوم نیاز دارد قیمت بالاتری داشته باشد اما آرامش خاطر شما اغلب ارزش آن را دارد.

چگونه می‌توان بهترین سمعک را انتخاب کرد؟

همه کم‌شنوایی‌های با یکدیگر یکسان نیستند. تصمیم‌گیری در مورد انتخاب بهترین سمعک نیاز به آزمایش و خطای زیادی دارد. بااین‌حال، با استفاده از چند ترفند می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سمعکی که انتخاب کرده‌اید برای شما مناسب است. یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه بدانید سمعکتان مناسب است یا خیر این است که به پزشک مراجعه کنید و آزمایش شنوایی بدهید. پزشک می‌تواند برای انتخاب سمعک مناسب توصیه‌هایی به شما کند.

پس از انتخاب سبک و نوع مناسب، در مورد زمان آزمایشی سوال کنید و مطمئن شوید که در صورت عدم رضایت، می‌توانید سمعک را برگردانید یا خیر. مراقب تبلیغات گمراه‌کننده نیز باشید و سمعک را از مراکز معتبر خریداری کنید. اگر تصمیم به خرید آنلاین سمعک دارید قبل از آن با پزشک یا شنوایی‌سنج در مورد انتخاب نوع مناسب سوال کنید.

درنهایت، سمعک دستگاه کوچکی است که با تقویت صداهایی که به‌سختی شنیده می‌شوند به بهبود شنوایی کمک می‌کند. پزشک یا متخصص شنوایی‌سنج بسته به کم شنوایی شما و نیازهایی که دارید سمعک مناسب را برای شما انتخاب می‌کنند. به‌طورکلی، در حال حاضر، اکثر سمعک‌ها دیجیتالی هستند. سمعک هزینه زیادی دارد. به همین دلیل، مهم است که در انتخاب آن انواع و سبک‌های مختلف را مقایسه کنید. همچنین اگر سوالی در مورد سمعک یا نحوه عملکرد آن دارید حتما سوال خود را با پزشک در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *